Salome7
BIG HOUSE Prod. / Lindy Annis nach Oscar Wild
Frieder Butzmann (Musik) / Rudi Ewals (Video) / Katrin Schoof (Dias)
........Jenes Stilmittel der Wiederholung, das Wilde einst von Maeterlinck übernommen hatte, aufgreifend, spricht Annis das Textgerüst wieder und wieder und wird nicht müde, dem ungläubigen Thomas gleich den Finger in die Wunde zu legen. Siebenmal, der Zahl der Schleier gleich, durchleben wir in dem kleinen Studioraum das leidenschaftliche Geschehen in verschiedenen Ausformungen. Eine langgestreckte Tafel dient Lindy Annis als Podium, dort steht sie ruhig zwischen vier Monitoren am Mikrophon und zaubert wechselnde, stets eindringliche Sprecherebenen hervor. .... Mit diesen Brüchen vermag sie ihr Publikum zu fesseln, zumal sie sich der Unterstützung von präzis getimeten Video- und Diaprojektionen sicher sein kann. Rudie Ewals und Katrin Schoof schufen eindringliche Bilder, zusammengefügt aus der Salomé-Ikonographie der Jahrhunderte, Verführungsszenen aus Film und Fernsehen, Piktogrammen und Textpassagen.

Der Berliner Komponist Frieder Butzmann schrieb dazu einen zurückhaltenden, technisch sauberen Soundtrack, der die Schönheit Salomés spielerisch preist mit leicht eingesetzten Kinderpfeifen, den Schleiertanz mit einem trommelnden Spielzeugmohr begleitet und schwülstige Barmusik ebenso gekonnt collagiert wie nächtliche Naturlaute. Diese Musik drängt sich nicht in den Vordergrund, sie verhilft der im Text angelegten Großform zur klaren Entfaltung, ohne zum belanglosen "Sound" zu verkommen. So gelingt trotz der divergierenden Medien ein kohärenter und zeitgemäßer Blick auf die Legende - "Salomé, tanz für mich! Ich bin traurig heute nacht."
                            Volker Straebel 

Schoof Butzmann Ewals Annis

 Music for Salome7
My first consideration in composing music for the show was that in this productionAnnis would be the only speaker on stage. Music that was too loud might overpower her voic e, likewise anything with a definite melodic structure. I wanted the music to create a dark mysterious atmosphere for the play, so I searched for different gadgets and instruments that would produce a variety of sounds, rather than anything familiar from traditional or popular music.

In the first four months of 1998, Annis and I collaborated on four smaller versions of the play, staged as works in progress.

For the Ghosts and Monsters CD I chose four pieces from the last performance, all of which were recorded in my studio in April 1998. The pieces are follows:

1. Who Was That, Who Cried Out?
To answer this question, I used my voice: cries, whooshes of air sounds, trumpet-like lip-buzzes. I projected all these sounds through a corrugated plastic pipe, twirling it to produce a tremolo effect, like a flanger is used on a electric guitar.

2. I Have Slipped
The sounds used in this piece were made by using a "Waldteufel" (meaning literally"Devil from the woods") - a small plastic cup, with a little string attached its bottom. By moving fingers and finger nails along the string, varying the pressures and speed, I was able to produce a wide range of sounds. I found that nestling the cup directly on top of a microphone increases the dynamic range and created a very threatening audio impression .

3. Dance of the 7 Veils
For this part, I installed a small and simple colleague, a mechanical dancing bear I call the "Fire Drummer" (See photo). I removed the batteries and and plugged him to an external, underpowered power source, so that he would move a bit more slowly, and a bit more dancable rhythm. I also glued a small piece of cloth on the head of his drum to make his drumbeats a bit softer.

4. Give Me the Head of Jochanaan
I used two simple instruments for this piece: the "arch musicale", an Aolian instrument constructed by stretching a rubber band along a twirled wooden stick, and a rubber band under insufficient tension, so that it was necessary to twirl the instrument very aggressively to get the band to oscillate. This induced a lot of deep and dirty extra pink and white noise and percussive accents as the rubber repeatedly hit the wood.
I also used deep sounds derived from the Casio VL-1, a mini pre-set synthesizer with a built-in loudspeaker from 1979.

CD + Buch
Ghosts, Monsters and Other Realities in Music: Music for Salomé 7

LEONARDO MUSIC JOURNAL Vol.8 MIT Press Journals